Landelijke GKA-agenda: Professionalisering
*Deze agenda is sinds 31 december 2024 afgelopen.
Om alle talenten van kinderen en jongeren in Nederland te ontwikkelen en kansengelijkheid te bevorderen is een goede leraar onmisbaar. Het is van belang dat leraren - zowel beginnend als ervaren - zich kunnen blijven ontwikkelen in hun manier van lesgeven. Dit vraagt van scholen om continu te investeren in de professionalisering van leerkrachten en de rest van het schoolteam. Dat is geen eenvoudige taak, maar wel belangrijk: zonder professionalisering is het moeilijk om verbindingen te leggen tussen de verschillende leefwerelden van kinderen, zoals thuis, school en de wijk. Juist deze verbindingen maken de kans veel groter dat kinderen zichzelf maximaal kunnen ontwikkelen.
Landelijke GKA Agenda Professionalisering
Vanuit de Gelijke Kansen Alliantie wordt de ontwikkeling van scholen op het gebied van professionalisering aangemoedigd en ondersteund. In de Landelijke GKA-agenda: Professionalisering verenigen po- en vo-scholen zich die gezamenlijk werk willen maken van hun professionaliseringsvragen. De Landelijke GKA-agenda Professionalisering bouwt voort op de eerdere Community Urban Education en de vraag van scholen om de ontwikkeling op de eigen school te versterken, doormiddel van boven schoolse uitwisseling en ontmoeting. Met o.a. leernetwerken voor schoolleiders en docenten stimuleert de GKA school overstijgend leren en bouwen we aan een sterk (lerend) netwerk rondom kansengelijkheid en professionalisering.
Lesgeven in (groot)stedelijke context
Schoolleiders worden uitgedaagd met de vraag hoe leraren en docenten zo goed mogelijk uit te rusten in het effectief lesgeven in een grootstedelijke context. Om antwoord te geven op die vraag, had een aantal scholen de wens om aan de slag te gaan met het traject Transformatieve School (TS): een cultuur- en professionaliseringsprogramma voor scholen in grootstedelijke context, waarin wordt ingegaan op de effecten die een super-diverse buitenschoolse leefwereld hebben op de schoolcultuur.
Daarop verenigden inmiddels 48 scholen* zich in een gezamenlijke aanvraag voor een subsidieregeling binnen de Landelijke GKA-agenda: Professionalisering. Deze aanvraag is ingediend door schoolleider Jeroen Bos van het Rijswijks Lyceum (onderdeel van VO Haaglanden). Bos is één van de tien pioniers die in 2016 startte met het programma Transformatieve School en was medeoprichter van de Community Urban Education.
Resultaten impactmeting Frisse Blikken
Deze Landelijke GKA-agenda Professionalisering ‘lesgeven in een grootstedelijke context’ liep af op 31 december 2024. Frisse Blikken heeft in opdracht van de penvoerder VO Haaglanden een evaluatie uitgevoerd van de impact van de uitvoering van het programma Transformatieve School. De evaluatie geeft inzicht in hoe scholen het TS-gedachtegoed internaliseren, toepassen en borgen in de onderwijspraktijk. Ook geeft de evaluatie tips en stof tot nadenken over de (verdere) implementatie.
> Download de impactevaluatie ‘een cultuur van hoge verwachtingen’ hier.
Leernetwerken ‘Werk maken van gelijke kansen'
Naast het aanmoedigen en ondersteunen van professionaliseringstrajecten op de eigen school, creëren we ook een landelijk GKA-netwerk voor zowel docenten als schoolleiders waar zij onderling kennis uitwisselen over hoe zij werken aan kansengelijkheid in hun eigen dagelijkse praktijk. Er zijn binnen de Landelijke GKA-agenda ‘Professionalisering’ drie lerende netwerken gestart: één voor schoolleiders en twee voor docenten. De netwerken, genaamd ‘werk maken van gelijke kansen’, bestaan uit vijf bijeenkomsten, ontwikkeld en begeleid door Kessels en Smit. De nadruk ligt op leren van en met elkaar: elke school, klas en docent heeft immers specifieke uitdagingen en sterke punten om op voort te bouwen. Jeroen Bos:
“De aanpak van kansenongelijkheid in het onderwijs vraagt persoonlijke betrokkenheid en actiebereidheid van schoolleiders. Beiden waren tijdens de eerste bijeenkomst van het leernetwerk voor schoolleiders ruim aanwezig. Dat is een mooie uitgangspositie om nog veel van en met elkaar te leren, om kansen van leerlingen te vergroten!”
Kessels & Smit heeft in samenwerking met de Gelijke Kansen Alliantie een toolkit ontwikkeld voor het bouwen aan gelijke kansen in de school. Deze toolkit is voor schoolleiders en docenten die een trekkersrol vervullen in hun school als het gaat om het bouwen aan gelijke kansen. Je vindt hier handvatten en tools die helpen om mensen te enthousiasmeren en betrekken, de vaart erin te houden, impact en voortgang in kaart te brengen en om met en van elkaar te blijven leren.
Meer informatie?
Wil je meer weten over de Landelijke GKA-agenda Professionalisering? Neem dan contact met projectleider Cees Kom.