Verhalen van onze Jongerenraad over de coronacrisis (deel 3)
De jongeren van de Jongerenraad delen hier hun verhalen over onderwijs op afstand. Het gaat om hun eigen ervaringen, maar ook die van familie, medestudenten of oud-leraren. De komende paar weken delen alle 14 jongeren van de Jongerenraad hun ervaringen. Hoe is het om een jonger broertje of zusje te helpen met thuisonderwijs? Wat doet onderwijs op afstand met de eigen prestaties en concentratie? Welke onverwachte effecten heeft de coronacrisis op onderwijs? Hieronder leest u drie nieuwe verhalen.
'Fijn om zelf mijn dag in te delen' - Alihan
“Ik vind het fijn dat ik nu mijn dag zelf kan indelen en dat ik niet elke dag van Hendrik-Ido-Ambacht naar Delft hoef te reizen”, vertelt Alihan (19). Toch ziet hij dat niet elke medestudent het zo ervaart. “Anderen vinden het chaotischer. Er wordt vanuit de universiteit ook veel geëxperimenteerd, wat studenten in verwarring brengt. Ik vind het wel onterecht dat leraren dezelfde prestaties verwachten in deze situatie als voor corona.” Daar kleven nadelen aan, merkt Alihan. Zo zijn de toetsen veranderd: “Normaal gesproken bevat een toets ook multiplechoicevragen. Daarop scoorde ik vaak punten. Nu bestaan toetsen vooral uit inzichtsvragen, dus de lat wordt eigenlijk iets hoger gelegd.”
Sommigen excelleren juist in deze situatie
Thuis studeren is voor Alihan niet ideaal. “Ik heb alles tot mijn beschikking, maar er is te veel afleiding. Ik studeer het beste in de bieb.” Uit zijn omgeving hoort hij verschillende verhalen: “Mijn oud-wiskundeleraar vertelde dat hij merkt dat sommige leerlingen in deze situatie juist excelleren. Mogelijk omdat zij nu zelf kunnen kiezen wanneer ze aan welk vak werken en ze minder druk voelen. Ook merkt hij dat sommige leerlingen online meer vragen stellen dan in de klas.”
'Zorgen dat deze periode geen problemen oplevert' - Willemijn
Willemijn (20) is bezig met afstuderen en heeft twee jongere broertjes op de middelbare school. Wat zijn hun ervaringen met onderwijs op afstand? “Mijn oudste broertje Pieter (18) zit in het examenjaar van het gymnasium en maakte zich wel zorgen over het centraal examen toen het onderwijs niet doorging. Het duurde heel lang voordat er meer informatie kwam en het nieuws dat het centraal examen niet doorging. Hij heeft zijn laatste toetsen net afgerond en moet lang wachten op de cijfers. Eigenlijk net zoals bij het examen."
Vragen mailen naar leraren
"Net als Pieter kan mijn jongere broertje Anton (14) zijn vragen mailen naar leraren. Op de school doen ze er alles aan zodat deze periode geen problemen oplevert. ’s Morgens krijgt hij voor elk vak een bepaalde hoeveelheid stof, soms met een lesvideo, en huiswerk. Hij staat er goed voor, maar sommige leerlingen hebben de laatste toetsen van het jaar nodig om hun cijfer op te halen. Het is nog onduidelijk hoe dit straks zal gaan. Misschien dat school in de zomervakantie langer doorgaat?”
Elke school geeft zijn eigen draai aan de situatie
Willemijn ervaart deze onzekerheid zelf ook bij haar studie Algemene Sociale Wetenschappen. “Het is voor iedereen nieuw en elke school en universiteit probeert zijn eigen draai te geven aan de situatie. Het duurt dan ook heel lang voor er informatie doorkomt. Voor mij is het bijvoorbeeld onduidelijk of en hoe ik straks mijn scriptie kan verdedigen.”
'Zelfs met genoeg middelen, verloopt thuisonderwijs niet vlekkeloos' - Soukaina
“Mijn broertje is 9 jaar en krijgt nu thuisonderwijs. Hoewel ik en mijn broer en zus thuis zijn, net als mijn ouders, is het toch heel moeilijk voor hem om bij te blijven met school”, vertelt Soukaina (22). “Wij moeten thuis de begeleiding die hij op school gewend is opvangen, want het is onrealistisch om dat online volledig op te vangen. Het eerste wat ik me realiseerde, is dat er vanuit wordt gegaan dat het voor ouders haalbaar is om benodigde apps te installeren en een laptop of tablet beschikbaar te hebben. Maar dat is niet vanzelfsprekend. En zelfs als de middelen er zijn en iedereen zijn best doet om het te laten werken, verloopt het thuisonderwijs niet vlekkeloos.”
"Scholen zouden preventief de prestaties van hun leerlingen moeten monitoren."
Grootste uitdaging zit in het basisonderwijs
De grootste uitdaging in deze tijd speelt zich af in het primair onderwijs volgens Soukaina: “Basisschoolleerlingen kunnen niet zelfstandig aan de slag. Als student heb ik een bepaalde verantwoordelijkheid naar mijn studie toe, maar die kun je niet verwachten in het primair onderwijs." Er zullen op de lange termijn niveauverschillen gaan ontstaan, denkt Soukaina, als scholen niet nu al preventief monitoren hoe hun leerlingen presteren. "Als scholen nu al proberen risicofactoren te herkennen, kunnen we er tijdig op inspelen. Zo voorkomen we dat er verschillen zijn in prestaties, concentratie en zelfvertrouwen als scholen weer beginnen.”