Ik vind het fijn dat mensen weten dat ik autisme heb zodat ze mij beter begrijpen, maar ik hoef geen speciale behandeling
Op steeds meer basisscholen worden de boeken ingeleverd en vinden er afscheidsactiviteiten plaats, want de zomervakantie staat voor de deur! Zo is regio noord al vanaf 10 juli aan de beurt. Groepachters kunnen nog voor een paar weken genieten van hun status als oudsten van de school, want over twee maanden beginnen ze weer als jongelingen aan een nieuw hoofdstuk. Wij vroegen ons af of het afscheid ze zwaar valt en er al zenuwen zijn voor de brugklas. Milan (12) uit Deventer wilde ons vertellen hoe hij het ervaart.
Hee Milan! Waar kom je vandaan en wat zijn je hobby’s?
Ik woon in Overijssel, in Deventer om precies te zijn. Ik zit op basisschool Kindcentrum Rivierenwijk en ga na de zomer naar De Marke Noord, dat is een middelbare school voor basis en kader. Bij mooi weer ga ik altijd buiten voetballen met vrienden, als het regent speel ik voornamelijk FIFA op de PlayStation.
Als je een voetballer bent, viel de coaching van Touzani dan in de smaak?
Ja, ik was best verrast en vond de gastles leuk! Mijn vrienden en ik maken ook weleens video’s waarin we voetbaltrucjes doen. Ik had van te voren al in een video gezien dat hij scholen bezocht en zei al tegen een vriend dat het vet zou zijn als hij ook bij ons langs zou komen. En toen op een ochtend was hij er opeens! Hij gaf ons motivatie om naar de middelbare school te gaan. We krijgen nog een verrassing van hem, dus ik ben benieuwd wat dat is.
Staan er verder nog dingen gepland in de laatste schoolweek?
Het was eerst met de coronamaatregelen onduidelijk of we nog dingen zouden doen, maar het kon gelukkig allemaal doorgaan. Laatst hadden we kamp en zijn we drie dagen gaan kamperen in Hellendoorn. In de laatste week van school hebben we nog een afscheid met elkaar. Daarna ga ik nog twee dagen helpen opruimen, waarbij ik mag het papier doen. En dat is echt vet want dan mag je met een grote kar gebruik maken van de lift.
“Als je de lift mag gebruiken, dan voel je je de directeur van de school!”
Klinkt goed! Heb je ook nog een kennismaking op de middelbare school?
Die heb ik toevallig vandaag gehad. Ik had de school al eerder bezocht met mijn ouders en vandaag heb ik mijn mentor en klasgenoten ontmoet. We hebben ook alvast een groepsapp aangemaakt zodat we in de zomervakantie al contact kunnen hebben. Het is volgens mij wel een leuke klas. Toch ga ik mijn vrienden uit groep 8 wel missen, we zijn een hechte klas met veel humor.
Is er een reden dat je voor De Marke Noord hebt gekozen? Heb je al een beroep voor later in gedachten?
Die school beviel mij heel erg, omdat ze echt de moeite doen om dingen uit te leggen als je het niet snapt. Ze nemen de tijd en herhalen het totdat je de opdrachten begrijpt. Ik wil later bij een autowasstraat werken hier in Deventer. Het is een wasstraat waar mensen met een beperking werken en waar ze elkaar helpen.
Dat is specifiek, is er een reden waarom je daar wil werken?
Ik heb autisme. 25% van de mensen die daar werken hebben dat ook. Laatst kreeg ik een rondleiding en het lijkt mij leuk om daar ook te werken. Ze hebben daar heel veel begrip voor mensen die het hebben.
Heb je vaak last van onbegrip?
Soms wel, maar dat is omdat mensen niet weten wat het is. Ik heb dit jaar een spreekbeurt gegeven over autisme en daardoor zijn mijn klasgenoten het beter gaan begrijpen. Er zijn soms momenten waar ik een andere reactie geef dan ze gewend zijn. Als we bijvoorbeeld naar een pretpark gaan en de meester zegt opeens dat we naar huis moeten, dan kan ik daar boos om worden omdat het onverwacht is. Sinds mijn spreekbeurt en gesprekken in de klas, weten mijn klasgenoten nu wat beter waar dat vandaan komt.
“Mensen hebben soms geen begrip, maar dat komt omdat ze het niet goed begrijpen of kunnen plaatsen.”
Heb je er zelf dan last van?
Ik merk er zelf niet zo heel veel van, ik hoor het vaak van anderen. Sommige dingen moeten wat duidelijker aan mij worden uitgelegd. Op school houden ze er goed rekening mee. Ik kan soms ook last hebben van veel geluiden in de klas. Mijn meester heeft onder mijn bureau een fietsband gelegd waar ik met mijn voeten op kan springen. Ik kan best veel bewegen en zo hebben mijn klasgenoten er geen last van. Ook mag ik soms mijn koptelefoon op doen zodat ik tijdens opdrachten niet word afgeleid.
Hoe heb je het thuisonderwijs dan ervaren? Want daar heb je geen klasgenoten die naast je zitten.
Ik kon mij beter concentreren en afsluiten, maar naar school gaan vind ik beter. Want ik miste mijn klasgenoten wel. Gelukkig hadden we een apart huiswerkgroepje met vrienden waarmee ik heel de dag chatte of contact had via Teams. Op die manier heb je toch een beetje klasgenoten om je heen. Voor de rest waren de online lessen goed geregeld. We kregen ’s ochtends opdrachten en uitleg, ’s middags konden we de meester vragen stellen als we iets niet begrepen. Toen we weer naar school mochten hebben we niks moeten inhalen, want we waren gewoon bij qua lesstof.
Weten ze op je middelbare school al dat je autisme hebt?
Ja, want ik krijg daar naast de lessen ook speciale begeleiding. Ik ga niet naar speciaal onderwijs, want dat doe ik op dit moment ook niet. Ik vind het fijn dat mensen weten dat ik het heb, maar ik hoef verder geen speciale behandeling. In principe volg ik dezelfde lessen zoals iedereen.
“Ik vind het fijn dat mensen weten dat ik autisme heb zodat ze mij beter begrijpen, maar ik hoef geen speciale behandeling.”
Op de middelbare school hebben ze een speciaal ‘Expertisepunt’ waar ik naar toe kan gaan als ik rustig wil werken. Ik ben blij dat er steeds meer begrip is vanuit scholen en heb ook zin om naar de middelbare te gaan. Maar eerst zomervakantie!
Na het interview wilde Milan zijn moeder nog een boodschap toevoegen: “Toen we er een paar jaar geleden achter kwamen dat Milan autisme heeft, kregen wij talloze adviezen van artsen en psychologen. Ik wil aan alle ouders meegeven dat deze adviezen goed zijn, maar dat je als ouder vooral je gevoel moet volgen. Je kent je eigen kind het beste. Wij hebben ervoor gekozen om Milan regulier onderwijs te laten volgen i.p.v. speciaal onderwijs uit de overtuiging dat je met goede begeleiding, hulp en begrip het verste komt.”
De oversteek in coronatijd: van groep 8 naar de middelbare school
Het interview met Milan is onderdeel van de campagne ‘De oversteek in coronatijd: van groep 8 naar de middelbare school’. De overgang van de basisschool (po) naar de middelbare school (vo) is een spannende tijd voor zowel groepachters als ouders. Het klaarstomen voor een nieuwe school met een nieuwe klas, terwijl je afscheid neemt van je oude vertrouwde omgeving. Door de coronacrisis is deze overgang alleen maar spannender geworden; leerlingen krijgen in de laatste fase van de basisschool te maken met thuisonderwijs en moeten hun keuze voor de middelbare school baseren op een online video. De komende tijd gaan wij in gesprek met verschillende groepachters en andere professionals uit het onderwijs uit alle twaalf provincies over hoe zij de oversteek naar de middelbare school momenteel ervaren.