‘Ze leren net zo veel, maar dan in een andere context’
Op ongeveer tien minuten met de bus vanaf station Eindhoven, in de wijk Woensel in Eindhoven-Noord, ligt basisschool Atalanta. Inge Schut-Dillen is schoolleider van Atalanta, en vertelt met Esther Gulikers, coördinator van de Rijke Schooldag, over de manier waarop zij de schooldag voor hun leerlingen verrijken.
Verschillende behoeften
Atalanta kenmerkt zich door een multiculturele populatie. Inge: ‘We hebben veel kinderen die in Nederland geboren zijn en een andere culturele achtergrond hebben dan de Nederlandse. Nederlands is hun tweede taal. Onze school heeft ook een peuterspeelzaal, een dagopvang en buitenschoolse opvang van Stichting Korein. De vve-coördinator trekt op met een medewerker van de peuterspeelzaal, zodat er vroegtijdig gesignaleerd kan worden.’ Atalanta heeft een schakelklas waarin leerlingen uit groep 2 tot en met 8 die de taal nog niet machtig zijn elkaar ontmoeten.
Cadeautje van de school
Gedurende ongeveer 20 weken per schooljaar is er voor alle leerlingen vanaf groep 3 extra aanbod op Atalanta. Esther: ‘In cycli van ongeveer zes weken nemen groepen deel aan workshops dans, kinderyoga, handbal, EHBO, rugby, Engels, of circus. Zo laten we de kinderen kennismaken met zo veel meer dan we binnen het curriculum kunnen bieden.’ De keuze om alle leerlingen vanaf groep 3 te laten deelnemen is heel bewust: ‘Een deel van onze leerlingen heeft een taalachterstand, dus er ligt in de lessen veel focus op het bijbrengen van de basisvaardigheden. Het aanvullende aanbod presenteren we aan ouders als een ‘cadeautje van de school’; deelname is ‘verplicht’ en kinderen zijn ongeveer 20 weken per schooljaar eenvoudigweg wat later uit. Dit is een mooie aanvulling op het curriculum.’
Alles in de buurt
Inge vindt de rol die Atalanta in de wijk vervult belangrijk: ‘Veel van de activiteiten waaraan onze leerlingen deelnemen, zijn gevestigd in Eindhoven-Noord. We willen laten zien dat er ín de wijk genoeg te zien, ervaren en doen is.’ En de respons is positief; leerlingen keren zelfstandig terug naar de scouting, de kickboks-les, sportschool of een andere sport waarvan ze op school een introductie hebben gehad.
Een communityschool
Die verbinding met de wijk is er ook met de ouders van de leerlingen van Atalanta. Inge: ‘Onze brugfunctionaris, een oud-ouder die nu de opleiding volgt tot onderwijsassistent, inventariseert de wensen en interesses van ouders en probeert activiteiten in huis te halen. Zij geeft bovendien twee keer per week lessen in de Nederlandse taal onder de naam Samen Wijzer, omdat hier vraag naar was: ouders willen meedoen, hun kind ondersteunen en daarmee de taal beheersen. Er nemen op dit moment 25 ouders deel. Daarnaast is onze brugfunctionaris vertrouwenspersoon: ze is een luisterend oor voor ouders die veel meegemaakt hebben en die trauma’s te verwerken hebben. Ze begeleidt ouders bovendien in hun wens het Nederlandse systeem beter te leren begrijpen: hoe werkt het, wat is de GGD, waar vind ik een huisarts? Zo is er zorg voor elkaar binnen en rond de school.’ Atalanta organiseert jaarlijks met de ouders van Samen Wijzer een schoolbreed evenement. De ouders bereiden een ontbijt voor en school en de brugfunctionaris nodigen allerlei samenwerkingspartners uit zoals Wij Eindhoven, Eindhoven Sport, de bibliotheek, de kerk, Stichting Leergeld en de GGD. Ouders kunnen direct terecht bij organisaties die kunnen informeren of helpen.
Vies worden
Inge en Esther zijn beiden heel blij met het ‘cadeautje’ dat ze hun leerlingen gedurende het schooljaar kunnen bieden. Esther: ‘Ergens aan mee kunnen doen moet losstaan van de financiële middelen of interesses van je ouders. De klas blijft in zijn geheel langer op school, dus er is geen onderling onderscheid.’ Esther ziet dat ouders beschermend kunnen zijn, waardoor leerlingen minder vaak afspreken om samen te spelen, maar buiten school veel online of aan het gamen zijn. De rugbylessen die in het verrijkte aanbod voorbijkwamen, boden daarbij uitkomst. Inge: ‘De kinderen leren spelen, hoeven niet na te denken over kleding die niet vies mag worden. Wat je dan ziet, is goud waard.’
Andere dynamiek
De opbrengst van de verrijkte schooldagen zien Inge en Esther vooral terug in de dynamiek in de klas: ‘De groep wordt hechter omdat de leerlingen op een andere manier met elkaar bezig zijn. Een rugbytraining waarbij je elkaar aanraakt, de schroom tussen jongens en meisjes wordt doorbroken. Dat is, gezien de culturele achtergrond van veel leerlingen, best bijzonder. Er wordt een zaadje geplant voor verandering en gelijkheid. Ook talenten worden zichtbaar: niet alleen die van de kinderen die goed zijn in gym, maar ook in techniek. De leerlingen leren net zo veel, maar in een andere context.’