‘Elk kind is getalenteerd, maar het moet wel benoemd worden’

Volgens Luk Dewulf heeft iedereen talent. Meerdere talenten zelfs, en die kun je ook nog eens heel makkelijk ontdekken. ‘Talent heeft te maken met volledig opgaan in het moment en energie krijgen van hetgeen wat je doet. Het is de keerzijde van burn-out, waarbij je je energieloos voelt en twijfelt aan je eigen kunnen.'

Talent gaat over elke activiteit in het leven die voor compleet moeiteloos gaat en die ook voldoening oplevert

Over Luk & Els

Luk Dewulf is pedagoog en expert in talentontwikkeling en het voorkomen van burn-out. Hij is gespecialiseerd in de positieve psychologie, waarbinnen het vergroten van welbevinden centraal staat. Vanuit dit gedachtegoed is hij actief als adviseur voor het onderwijs en bedrijfsleven om talentgericht denken toe te passen. Het ontdekken en toepassen van deze talenten is cruciaal in het voorkomen van burn-outs, zo stelt hij. ‘Door jongeren bewust te maken van hun unieke talenten wil ik bijdragen aan een generatie met een positief zelfbeeld en minder depressieve klachten.’

Els Pronk, voormalig leerkracht, had al langer de overtuiging dat als kinderen lekker in hun vel zitten, gezonde ontwikkeling vanzelf op gang komt. ‘En dat blijkt te kloppen. Het ontdekken van talenten bij kinderen, en het betrekken van de mensen uit de kring van kinderen, zorgt voor welbevinden en betrokkenheid, wat de ontwikkeling ten goede komt. Kijken voorbij het gedrag van kinderen, gaat ons helpen deze gezonde ontwikkeling te stimuleren.’

Deze nieuwe benadering van talent kan volgens hen helpen kinderen hun talenten te laten ontdekken en ontwikkelen. Tijdens de landelijke bijeenkomst van School & Omgeving nam Luk ons mee in de wereld van het ontdekken en wakker fluisteren van talenten. Hij ging in zijn lezing in op het definiëren van talent en ging samen met het publiek op een korte ontdekkingsreis naar hun eigen talenten.

De afgelopen jaren heeft hij samen met Els Pronk (onder meer van de Blij met Mij Academie) een groot aantal leerkrachten, pedagogisch medewerkers en andere professionals, opgeleid tot Kindertalentenfluisteraar. En het is niet gebleven bij individuen, want ondertussen zijn ook veel scholen, kinderopvangorganisaties, dorpen en steden actief bezig om vanuit deze visie de talenten van kinderen te ontdekken. Er lijkt een beweging te ontstaan.

Iedereen heeft talent

Luk: ‘De term talentontwikkeling kan verwarring oproepen bij ouders. Als een school op de website heeft staan dat ze aan talentontwikkeling doen, dan kan je er zeker van zijn dat de meerderheid van de ouders vanuit deze definitie zegt: “oh daar gaat mijn kind, mijn kind speelt geen viool, mijn kind speelt geen hockey, mijn kind zal ongelukkig worden op een talentenschool.” Veel mensen denken dat talent gaat over het uitblinken in bepaalde activiteiten, ergens in excelleren. Zoals een topkok, een topdansers of een topmusicus: een klein groepje mensen dat een uitzonderlijk hoog niveau heeft bereikt in een bepaalde activiteit. Dat is een exclusieve visie op talent in de zin dat het gaat om een kleine exclusieve groep.’

Kijken voorbij het gedrag van kinderen, helpt ons deze gezonde ontwikkeling te stimuleren

​​​​​​​Wat is talent?

Volgens Luk en Els schuilen er in iedereen meerdere talenten, die ook nog eens makkelijk te ontdekken zijn. Luk stelt een nieuwe definitie van talent voor. ‘Talent gaat over elke activiteit in het leven die voor compleet moeiteloos gaat en die ook voldoening oplevert. Mijn definitie geeft vier lagen, dat was al de eerste. De tweede laag houdt in dat talent gaat over activiteiten die maken dat de tijd vliegt, aangeduid met het wetenschappelijke woord flow. Dit beschrijft zowel mentale als fysieke toestanden die wij allemaal kennen, namelijk dat je zo opgaat in een bepaalde activiteit dat je de tijd compleet uit het oog verliest. Je bent in de tuin aan het werk, aan het koken of in gesprek met je beste vrienden op een feestje. Voor iedereen is het anders wat die flow naar boven brengt, maar elke vezel in je lijf is betrokken in de situatie. De derde laag van mijn definitie is dat talent gaat over activiteiten die maken dat je batterij oplaadt. Van je talent word je fysiek moe, maar mentaal gezien ontstaat er een soort toekomstgerichte energie. En de laatste laag van mijn definitie is dat talent gaat over activiteiten die maken dat je honderd procent authentiek jezelf kan zijn. Je verveelt je niet, je bent niet aan het stressen, je zet van nature en spontaan alles wat je in je hebt in een bepaalde situatie.’

Het belang van talentontwikkeling voor jongeren

Daarnaast benadrukt het duo dat een belangrijk deel van talentontwikkeling het benoemen van het talent bij kinderen is. Dat kan al door een simpele opmerking over dat hij of zij ergens goed in is. Els: ‘Zo worden kinderen zich bewust van hun talent, kunnen ze dit talent gaan ontwikkelen en kunnen ze een beroepskeuze maken op basis van hun talent. Als deze talenten eenmaal wakker gemaakt zijn, dan willen jongeren zich sneller inspannen voor hun beroep en wordt hun intrinsieke motivatie geprikkeld.’

Hoe pak je dat aan?

Samen met Peter Beschuyt hebben Luk en Els een overzicht van 39 talenten en 5 categorieën waartoe deze talenten behoren ontwikkeld. ‘Iedereen heeft een unieke combinatie van talenten.’ Om te talenten te ontdekken bij jongeren of collega’s, kun je beginnen met het stellen van deze drie vragen:

  1. Wat zijn voor jou momenten (binnen of buiten het werk) waarop de tijd voorbij vliegt?
  2. Wat ben je dan precies aan het doen?
  3. Wat word je blij van?

Luk: ‘Het is essentieel om goed door te vragen totdat je de situatie helemaal voor ogen ziet. Daar hebben we een tool voor ontwikkeld, die kan je bekijken via www.mytalentbuilder.com. Zo kan je talent gerichter in kaart te brengen.’