Factsheet concept-subsidieregeling programma School & Omgeving

Op 20 november 2024 is een conceptversie van de subsidieregeling School en Omgeving 2025-2028 naar de Tweede Kamer gestuurd voor een voorhangprocedure. In dit overzicht geven we de belangrijkste informatie over de opzet van de nieuwe regeling.

Wat houdt een voorhangprocedure in?
De subsidieregeling School en Omgeving 2025-2028 is als concept naar de Tweede Kamer gestuurd, in een voorhangprocedure. Dit betekent dat de Tweede Kamer tot het Kerstreces de tijd heeft om te reageren en eventuele wijzigingen van de regeling kan aankondigen. Indien de Tweede Kamer nog vragen heeft over de concept-subsidieregeling of niet akkoord gaat, kan dat leiden tot vertraging van de gehele tijdlijn. 

Het programma School & Omgeving heeft als doel om kansengelijkheid onder kinderen en jongeren te vergroten. Dat doen we door het aanbieden van extra activiteiten naast het reguliere onderwijs. Dit doen we zowel op basis- als middelbare scholen en op het speciaal onderwijs. Coalities van scholen, gemeenten en partijen uit het veld werken samen aan een aanbod dat kinderen en jongeren in hun ontwikkeling stimuleert.

De subsidieregeling stelt scholen met leerlingen die dat het hardste nodig hebben in staat om extra leer- en ontwikkeltijd te bieden aan de leerlingen die dit het hardste nodig hebben. De subsidieperiode loopt van 1 augustus 2025 tot en met 31 juli 2028. De subsidieregeling is een vervolg op de subsidieregelingen School en Omgeving 2022-2023 en 2023-2025.

De regeling bevat regels regels voor de subsidiëring van een verrijkte schooldag voor leerlingen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs 2025–2028.

Bekijk de regeling: Ontwerp Subsidieregeling School en Omgeving 2025– 2028)

Welke scholen komen in aanmerking voor subsidie?

Het regeerprogramma geeft prioriteit aan de scholen met de hoogste relatieve onderwijsachterstandsscores en cumi-scores. Op het moment dat meer scholen een subsidieaanvraag indienen dan er budget is, wordt daarom gerangschikt op basis van de relatieve onderwijsachterstandsscore. In januari worden lijsten gepubliceerd waaraan scholen kunnen aflezen tot welk percentage onderwijsachterstandsscore zij behoren. Op het moment dat er meer subsidie wordt aangevraagd dan er budget is, wordt gerangschikt op basis van de relatieve onderwijsachterstandsscore.

Hoe ziet de tijdlijn van de regeling eruit?
Indien de Kamer geen wijzigingen heeft, wordt in februari 2025 de definitieve subsidieregeling School en Omgeving 2025-2028 gepubliceerd. Scholen kunnen in maart 2025 een subsidieaanvraag indienen bij DUS-I. Uiterlijk in juni 2025 ontvangen scholen een beschikking. Begin april, na het sluiten van de aanvraagperiode, publiceert DUS-I hoeveel subsidie is aangevraagd, of het totale budget is overschreden en of er gerangschikt moet worden.

Hoe verschilt de regeling t.o.v. Subsidieregeling School en Omgeving 2023-2025?
Ten opzichte van Subsidieregeling School en Omgeving 2023-2025, zijn in Subsidieregeling School en Omgeving 2025-2028 een aantal onderdelen gewijzigd. Het doel hiervan is het simpeler maken van de regeling en het verlagen van de administratieve lasten. Hieronder staat een overzicht van de belangrijkste wijzigingen.

  • In de resultaatverplichting enkel controle op het aantal klokuren

In de verantwoording door DUS-I wordt enkel gecontroleerd op het gemiddeld aantal klokuren dat is aangeboden. De verantwoording over het aantal leerlingen dat daadwerkelijk heeft deelgenomen aan de activiteiten vervalt. De wijze van aanvragen verandert niet. De handleiding voor het berekenen van het aantal uren en leerlingen blijft beschikbaar op de website van DUS-I.

  • Subsidieaanvraag omhoog bijstellen in maart 2026

Als er na de eerste aanvraagronde nog subsidiemiddelen beschikbaar zijn, dan krijgen de deelnemende scholen in maart 2026 de mogelijkheid om voor een extra aantal uren en leerlingen subsidie aan te vragen. Op deze manier is er voor scholen ruimte om te groeien in het extra aanbod.

  • Verhogen subsidiebedrag en aanvullend bedrag voor een vestiging met 150 leerlingen of minder

Het subsidiebedrag is volgens de loon- en prijsontwikkeling verhoogd. Per deelnemende leerling ontvangen scholen een bedrag van €264,- per klokuur per week per schooljaar om een ontwikkelaanbod neer te zetten. Daarnaast ontvangen schoolvestigingen met 150 leerlingen of minder automatisch een aanvullend bedrag om coördinatiekosten en vaste lasten te financieren. Het gaat om een bedrag van €52,80 per leerling per klokuur per schooljaar voor iedere fictieve leerling tussen het aantal aangevraagde leerlingen en 150. Bijvoorbeeld, als een school aanvraagt voor een aanbod voor 100 leerlingen, dan ontvangt de school een aanvullend bedrag voor 50 leerlingen. Dit aanvullende bedrag vraagt geen extra handeling en wordt vanzelf verrekend bij scholen met 150 leerlingen of minder.

  • Doorontwikkeling kwaliteitseisen

Als onderdeel van het plan van aanpak wordt gevraagd naar welke kwaliteit er wordt gestreefd en hoe de coalitie deze kwaliteit gaat monitoren en evalueren. Dit mag op hoofdlijnen worden beschreven. Bij de beschikking ontvangen alle coalities een format voor een kwaliteitsrapport, waarmee coalities de kwaliteit kunnen blijven doorontwikkelen. De coalitie wordt verzocht om aan het eind van de subsidieperiode dit ingevulde format in te dienen bij DUS-I.

Hoe gaat School en Omgeving verder na 2028?
Het streven is om School en Omgeving vanaf 1 augustus 2028 structureel te financieren. De manier van financieren werkt OCW op dit moment verder uit. Om dit mogelijk te maken is er een wetswijziging nodig. Om deze reden is de subsidieregeling nu met drie schooljaren verlengd ter overbrugging tot duurzame financiering. Zodra de staatssecretaris een besluit heeft genomen, worden jullie daar over geïnformeerd.