Magazine en Infographic Hoogbegaafdheid gepubliceerd
In samenwerking met SCALIQ is er onderzoek gedaan naar de staat van signalering van hoogbegaafde basisschoolleerlingen door leerkrachten en ouders, en naar welke variabelen daarop van invloed zijn. De bevindingen zijn te vinden in nieuwe publicaties op deze website.
Op basis van de onderzoeksresultaten zijn een factsheet en een magazine gemaakt om meer bewustzijn te creëren en om leerkrachten, intern begeleiders of beleidsmakers te helpen het onderwijsaanbod in de klas en op school beter aan te laten sluiten bij de behoeften van hoogbegaafde leerlingen.
Doel van dit onderzoek was om te onderzoeken hoeveel van de cognitief sterke, mogelijk hoogbegaafde, leerlingen al in beeld zijn bij hun leerkracht. Daarnaast is bekeken welke variabelen invloed hebben op of kinderen wel of niet gesignaleerd worden.
Wordt hoogbegaafdheid bij meisjes bijvoorbeeld vaak gemist, zoals veel experts aangeven? En klopt het dat kinderen met een migratieachtergrond vaker onderschat worden?

GKA-magazine Hoogbegaafdheid
Dit magazine bevat naast tips ook interviews met onderwijsprofessionals en leerlingen van scholen die hebben meegewerkt aan het onderzoek. Hoe geven zij vorm aan het onderwijs aan hun (hoog)begaafde leerlingen?

Infographic Hoogbegaafdheid
Deze infographic bevat korte wetenswaardigheden en tips voor leerkrachten, en is bedoeld om bewustzijn te creëren. Hij kan worden afgedrukt als A3 poster, om op te hangen in bijvoorbeeld de lerarenkamer.