Individuele begeleiding, waarbij de leraar, een onderwijsassistent of een andere volwassene de leerling intensieve begeleiding aanbiedt, kan worden ondernomen buiten de normale lessen of in de lessen. Uit deze overzichtsstudie blijkt dat individuele begeleiding in het algemeen een positief effect op de leerprestaties heeft. Het is vooral erg effectief in het helpen van studenten met achterstanden.
Over het onderzoek naar individuele begeleiding
- School: PO/VO
- Duur: 6-12 weken
- Evidentie: overzichtsstudie met voornamelijk gerandomiseerde experimenten
- Locatie: Verenigd Koninkrijk
- Kosten: €780 per leerling
- Bron: Education Endowment Foundation (2016), one to one tuition.
Achtergrond
Individuele begeleiding lijkt een effectieve manier om leerproblemen van leerlingen op maat aan te pakken.
Doelgroep
Dit is een overzichtsstudie van de Education Endowment Foundation uit de Teaching & Learning Toolkit. Dit is een toegankelijke database van samenvattingen van onderwijsonderzoek over onderwijs voor 5-16 jarigen.
Interventie
Dit is een overzichtsstudie uit de Teaching & Learning Toolkit van de Education Endowment Foundation (EEF). Dit is een toegankelijke, Engelstalige database van samenvattingen van onderwijsonderzoek naar kinderen in de leeftijd van vijf tot zestien jaar. De samenvattingen tonen een overzicht van bestaand onderzoek over het betreffende onderwerp en geven daarbij ondermeer de gemiddelde impact van een interventie, de sterkte van het bewijs en een indicatie van de kosten. Daarnaast bieden de samenvattingen handzame aanwijzingen voor het implementeren van de verschillende interventies.
Resultaten
Gemiddeld leidt individuele begeleiding tot vijf maanden leerwinst. Korte, reguliere sessies (ongeveer 30 minuten, 3-5 keer per week) over een vast periode (6-12 weken) hebben een optimale impact. Individuele begeleiding dient bovendien gelinkt te worden aan de normale lessen en leraren dienen de voortgang nauwlettend te monitoren. Professionele leraren hebben het grootste effect.