Interventie Capelle a/d IJssel: Goal Setting Programma
Op het IJsselcollege bepalen leerlingen in de derde (vmbo) en vierde (havo en vwo) klas hun doel met het Goal Setting Programma. Dit initiatief helpt jongeren bij de weg naar hun toekomst. Ook voor leerlingen die minder steun en aanmoediging van thuis krijgen.
Door een einddoel te hebben, worden jongeren gedwongen om na te denken over de weg daar naar toe. Het Goal Setting Programma (GSP) helpt de leerlingen daarbij. Dit programma bestaat uit vier fases en moet een vast onderdeel van het vakkenpakket worden.
Schrijfopdracht
In de eerste fase beschrijven leerlingen hun ideale toekomst. Dit helpt ze bij het duidelijk maken van hun dromen.
Concreet plan
Vervolgens sorteren ze hun doelen van ‘belangrijk’ tot ‘minder belangrijk’. Daarbij geven ze aan hoeveel invloed hun doelen hebben en hoe ze deze doelen kunnen bereiken.
Public statement
In deze fase maken leerlingen een van de eigen doelen bekend aan hun klasgenoten. Zo weten de jongeren van elkaar waar ze naar toe werken.
Externe coach
Een externe coach helpt de leerlingen hun doel te bereiken. Deze coach komt uit het werkveld. Hij of zij weet dus veel over hoe het er in de praktijk aan toe gaat.
De Rotterdam School of Management meet het effect van het GSP. Zo kunnen ze het initiatief verder verbeteren en op meer scholen in de praktijk brengen.