Uit de praktijk
Op deze pagina zetten we inspirerende praktijkvoorbeelden in de schijnwerpers. Omdat het per coalities – en soms zelfs per regio- verschilt hoe de verrijkte schooldag wordt ingericht en de visie op het programma School & Omgeving ook verschilt, is het interessant om deze verschillende aanpakken te belichten. De focus in deze praktijkreeks ligt op geleerde lessen en successen en wat de deelnemende coalities van elkaar kunnen leren.
Praktijk: Basisschool An d'r Put in Landgraaf
Yoga, toneel, hockey en mindfulness. Het is een kleine greep uit de activiteiten die basisschool An d’r Put aanbiedt tijdens de verrijkte schooldag. We gingen in gesprek met directeur Marina en Juf Irma van basisschool An d’r Put in Landgraaf. Marina is sinds augustus 2023 directeur van de basisschool. Irma is naast leerkracht ook coördinator van de Gezonde School, het Rijke Schooldagprogramma van An d’r Put.
Lees het interview hier.
Praktijk: Basisschool Atalanta in Eindhoven
Op ongeveer tien minuten met de bus vanaf station Eindhoven, in de wijk Woensel in Eindhoven-Noord, ligt basisschool Atalanta. Inge Schut-Dillen is schoolleider van Atalanta, en vertelt met Esther Gulikers, coördinator van de Rijke Schooldag, over de manier waarop zij de schooldag voor hun leerlingen verrijken.
Lees het interview hier.
Onderzoek: Schouw Haarlem interview Ruud Barnhoorn
Hoe wordt het programma School & Omgeving in de praktijk uitgevoerd, en wat zijn de succesfactoren? Als onderdeel van een meerjarige onderzoeksmonitor voeren de onderzoeksbureaus SEO en Sardes zogenaamde schouwen uit. Tijdens deze schouwen kunnen coalities een kijkje in elkaars keuken nemen. Dit past bij de lerende aanpak die we vanuit het programma School & Omgeving nastreven. We gingen in gesprek met Ruud Barnhoorn, coördinator in Haarlem, over hoe hij de schouw bij zijn coalitie heeft beleefd.
Lees het interview hier.
Gemeente: Dick Bentvelzen over Amsterdamse aanpak
Voor de gemeente Amsterdam is het een hele uitdaging om invulling te geven aan de rol als coalitiepartner. Maar de gemeente begint niet helemaal op nul. Vanaf 2021 wordt al nagedacht over de bijdrage van naschoolse activiteiten aan kansengelijkheid en het verminderen van segregatie. Eerder gaf de Inspectie van het Onderwijs al aan dat de Amsterdamse aanpak een voorbeeld is voor andere Nederlandse gemeenten. Wij spraken Dick Bentvelzen, beleidsadviseur VVE en kinderopvang van Gemeente Amsterdam, over deze aanpak.
Lees het interview hier.