'Hard werken, fouten maken en hulp vragen'

Wat doe je als 24-jarige zonder diploma, opleiding, werkervaring of netwerk? In deze situatie zat de inmiddels 31-jarige jongerenwerker Melvin Kolf. Door zijn eigen situatie en ervaringen inspireert hij jongeren om het beste uit zichzelf te halen. “Ik ben er gekomen door hard te werken, fouten te maken en weer door te gaan.”

Melvin Kolf helpt jongeren bij het ontwikkelen en aanmoedigen van hun talenten. Hij inspireert en motiveert jongeren via sport en muziek. Ook denkt hij mee over projecten die kansen voor jongeren vergroten, zodat zij het beste uit zichzelf kunnen halen.

Achterstandssituatie

Melvin groeit op als jongste in een gezin met drie kinderen. Zijn Surinaamse vader is er niet, zijn Nederlandse moeder voedt de kinderen alleen op in een achterstandswijk in Nijmegen. Voetbal vond hij belangrijker dan school: “Ik bleef in vier havo zitten en zakte vervolgens in vijf havo voor mijn eindexamen. Toen kwam ik voor de keuze te staan: nog een keer examen doen óf serieus verdergaan moet voetbal. Ik koos voor het tweede. Mijn moeder en ik zagen het als een kans om uit een achterstandsituatie te komen; wie wil er nou geen profvoetballer worden?”

Salaris, auto en tankpas

En profvoetballer werd Melvin. Hij voetbalde bij Jong NEC, FC Oss en De Graafschap. “Tussendoor volgde ik nog een tijdje een opleiding aan het Johan Cruijff college, maar dat was niet te combineren met voetballen. Ik genoot van het salaris, de auto –die ik op school kwam showen- en de tankpas. Ik dacht dat ik binnen was. Net als op school, ging het voetballen me redelijk makkelijk af. Ik haalde niet alles uit mezelf. Tot het moment dat ik 24 jaar was, vader van onze eerste dochter en ik geen contract meer had. Wat nu?”

Vrijwilligerswerk

Melvin koos ervoor om zich voor de maatschappij in te zetten. Via kennissen van zijn vrouw startte hij bij een stichting die sport en jongerenwerk combineerde. “Ik deed vrijwilligerswerk, terwijl ik profvoetballer was geweest! Toch ging ik op gesprek, want ik had niet veel keus. Aangezien ik altijd als jeugdtrainer heb gewerkt, werd ik enthousiast. Ik wilde deze jongens begeleiden, niet alleen in het voetbal, maar juist ook daar buiten. Ik startte met de kabouters, kinderen van 3 tot 5 jaar. Ik leerde ze om te luisteren, stil te zijn en discipline te ontwikkelen. Vervolgens kon ik aan de slag als zaalvoetbalcoach voor jongens van 10 tot 12 jaar in een achterstandswijk in Arnhem. Zaalvoetbal werd een middel om hen voor school te motiveren. Als je dit weekend wil voetballen, moet je wel je toets halen, zei ik dan bijvoorbeeld.”

Terug naar school

“Omdat mijn aanpak opviel, kreeg ik binnen de stichting een contract van twintig uur aangeboden. Maar, alleen als ik terug naar school zou gaan. Ineens zat ik weer in de schoolbanken tussen veel jongeren klasgenoten voor de opleiding Sport en Bewegen niveau 4. Toen ik op niveau 3 was, stopte ik. Deze keer om de juiste redenen: oud-teamgenoot Mustafa Amzerine gaf me de kans om jongerenwerker te worden. Mijn vrouw hielp me met mijn eerste sollicitatiebrief en mijn cv. Ik kreeg een nieuwe kans, én de baan. Ik ging voor achttien uur aan de slag als jongerenwerker, werkte twintig uur voor de stichting en onze tweede dochter was op komst.”

Mijn DNA

De jongeren volgen een traject van twee tot drie jaar, daarna worden zij ambassadeurs. “Ze motiveren elkaar en worden een rolmodel voor anderen. Ik steek ze aan met mijn DNA: het gevoel dat je je doelen kunt behalen als je hard werkt. Die motivatie moet zich via de jongeren verder verspreiden. Ik leer ze dat je het niet alleen kunt, dat je kwetsbaar mag zijn en om hulp mag vragen. Dat fouten maken mag. Dat je moet kijken naar wat je wél kunt en eerlijk en oprecht moet zijn.

Huiswerkbegeleiding

Naast zijn vaste werk voor Rijnstad verzorgde Melvin via zijn eigen bedrijf twee jaar lang trainingen voor jongeren in een penitentiaire inrichting. Ook begeleidt hij een project Huiswerkbegeleiding in de Arnhemse wijk Presikhaaf. “Jongeren uit de wijk geven als rolmodel huiswerkbegeleiding aan kinderen uit groep 7 en 8. Ze bieden hulp bij het maken van het huiswerk, maar zijn ook het aanspreekpunt voor allerlei (persoonlijke) vragen. Het werkt twee kanten op: de jongeren ontwikkelen sociale vaardigheden en het werk staat goed op hun cv, én de kinderen werken aan hun schooltaken en zien dat je -ook al kom je uit een achterstandswijk- je dromen na kunt jagen.”

Topsportmentaliteit

Inmiddels is Melvin projectleider bij Rijnstad en volgt hij naast zijn werk de hbo-studie Social Work. “Ik leer graag en wil het maximale uit mezelf halen. Waar dat eindigt, weet ik niet. Ik heb nu de topsportmentaliteit die ik in mijn sportcarrière niet had. Als ik mezelf vraag of ik alles uit mijn sportcarrière heb gehaald, is het antwoord: nee. Dat is jammer. Maar als ik mezelf vraag of ik alles uit mijn maatschappelijke carrière haal, zeg ik: ja! Daar ben ik trots op en dat geef ik door aan jongeren.”

Contact

Meer weten of interesse in samenwerking? Benader Melvin Kolf via Linkedin of bel 06 2870 9621.