Een tijdlijn van 5 jaar GKA
Zondag 31 oktober bestaat de Gelijke Kansen Alliantie vijf jaar! De GKA is sinds de start in 2016 uitgegroeid tot een duurzame alliantie van vele gemeenten, maatschappelijke organisaties, scholen, kennisinstituten en betrokken mensen die zich dagelijks hard maken voor het bevorderen van kansengelijkheid in het onderwijs.
Wij delen graag de hoogtepunten van de afgelopen vijf jaar, in de onderstaande tijdlijn staan alle bepalende momenten, behaalde successen en mooiste herinneringen van de periode 2016 t/m 2021.
De tijdlijn van 5 jaar GKA
De hoogtepunten van 2016 t/m 2021
-
2016
-
“Elk kind moet, ongeacht afkomst, zijn of haar talenten ten volle kunnen ontplooien”.
Met deze woorden begon de brief van Minister Jet Bussemaker en Staatssecrataris Sander Dekker aan de Tweede Kamer op 31 oktober 2016. In de brief werd het actieplan om kansengelijkheid in het onderwijs te bevorderen, voorgesteld. Eerder dat jaar constateerde de Inspectie van het Onderwijs dat de kansenongelijkheid in het onderwijs groter werd; onderwijskansen van kinderen van lager en hoger opgeleide ouders liepen steeds verder uit elkaar.
De hoofdoorzaken die voor deze ongelijke kansen werden genoemd zijn (1) overgangen in het onderwijs, (2) verschillen in de kwaliteit van het onderwijsaanbod en (3) de netwerken en hulpbronnen rond leerlingen en studenten. In het actieplan werd aandacht gevraagd voor de thema’s soepele overgangen in het onderwijs, stimulerend onderwijs voor kinderen die van huis uit minder kansen krijgen en steun voor sterke netwerken rondom leerlingen, studenten en hun ouders. Elke thema werd voorzien van kansrijke interventies en een actielijn met bijbehorende maatregelen om de oorzaken aan te pakken.
Met dit actieplan werd de Gelijke Kansen Alliantie geboren: een open netwerk van en voor professionals binnen en buiten het onderwijs. Met de Gelijke Kansen Alliantie werd een duurzame beweging gevormd die zich structureel inzet om kansengelijkheid in het onderwijs te bevorderen. Een bundeling van kennis en energie om het verschil voor de toekomst van jongeren en voor Nederland te maken.
-
-
2017
-
“Verschil moet er niet zijn. Dat moet je maken.” Met deze slogan op onze gele schoolbus, reden we begin door het hele land. Op zoek naar bondgenoten, ambassadeurs en verschilmakers die zich wilden aansluiten bij de Gelijke Kansen Alliantie.
Deze campagne; ‘Gelijke Kansen Alliantie on Tour’, was onderdeel van de Gelijke Kansen Week. Een initiatief van minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker. In een schoolbus bezochten wij een week lang door het hele land initiatieven die de kansengelijkheid bevorderen. Tijdens deze week spraken wij vele schoolleiders, leraren, leerlingen, wethouders en andere professionals uit het onderwijs over kansengelijkheid. Via onze facebookpagina kon iedereen meepraten over gelijke kansen.
Na die week sloten ruim honderd initiatieven in en rond het onderwijs zich aan bij de GKA. Ook werden de eerste verkenningen met gemeenten zijn gehouden. Aan het einde van 2017 waren er al in 28 gemeenten initiatieven met cofinanciering van de GKA gestart. Het eerste netwerk was een feit.
-
-
2018
-
In 2018 constateerde de Inspectie van het Onderwijs dat er positieve ontwikkelingen gaande zijn in het onderwijs op het gebied van kansengelijkheid, maar dat segregatie nog steeds zichtbaar is. Er werd gemeld door ministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob dat zij de Gelijke Kansen Alliantie wilden voortzetten om nog meer lokale partners te betrekken.
Inmiddels was de GKA uitgegroeid tot een netwerk van 28 gemeenten, meer dan 100 PO- en VO-scholen, 21 MBO- en HO-instellingen en ruim 100 maatschappelijke organisaties. De ambitie was om van deze 28 ‘GKA-gemeenten’ te groeien naar minimaal 50, met de nadruk op grote en middelgrote steden om Nederland zo goed mogelijk te dekken. Dit zodat er een brede aanpak ontstaat, gericht op de samenwerking tussen partners binnen en buiten het onderwijs.
Deze ambitie is inmiddels gerealiseerd. Inmiddels is de GKA een netwerk van 50 gemeenten met een meerjarige GKA-agenda om kansengelijkheid te bevorderen. Met deze gemeenten hebben wij een bereik van ruim 45% van alle leerlingen in Nederland. Bekijk hier welke gemeenten allemaal zijn aangesloten bij de GKA.
-
-
2019
-
In 2019 hebben wij in de samenwerking met gemeenten, scholen en maatschappelijke partners de volgende stap gezet door met kennis, data, onderzoek, financiële middelen en communicatie aan te sluiten op bestaande of nieuwe lokale initiatieven. Dit hebben wij vastgelegd in gezamenlijke meerjarige 'GKA-agenda's.
Met deze 50 gemeenten zijn de volgende agenda's opgesteld.
Om vanuit een analyse tot een aanpak te komen hebben wij eind 2019 het ‘Gelijke Kansen Dashboard’ gelanceerd. Daarmee kunnen gemeenten op basis van een aantal indicatoren (op basis van data van DUO) gericht kijken naar onderliggende vraagstukken op het gebied van kansengelijkheid.
-
-
2020
-
2020 kreeg een vreemde wending met het uitbreken van de pandemie. Vanwege het onderwijs op afstand werd de kansenongelijkheid tussen leerlingen meer zichtbaar. Al snel bleek dat niet ieder kind over de geschikte apparatuur beschikte en een veilige thuisomgeving had waar hij of zij ondersteuning en begeleiding kreeg voor schoolwerk. Daarnaast zagen we ook dat waar de ene school het thuisonderwijs snel op poten kreeg, dat bij andere scholen langer duurde. Ook voor groepachters die de oversteek naar de middelbare school maakten was het lastig, zo konden zij bijvoorbeeld niet naar open dagen en moesten hun schoolkeuze maken op basis van online video's.
Kennisdeling kon niet meer fysiek plaatsvinden, omdat er zoveel mogelijk thuis moest worden gewerkt. Een online alternatief vond plaats in april in de vorm van een webinar. Onderwijssocioloog Iliass El Hadioui verzorgde een online masterclass over de effecten van de coronacrisis op kansengelijkheid in het onderwijs op de korte en lange termijn. In hetzelfde jaar volgden nog meer webinars en online meetups.
Omdat de kansenongelijkheid vanwege de coronacrisis dreigde toe te nemen, maakte het Kabinet €244 miljoen vrij om onderwijsachterstanden en studievertraging als gevolg van corona zoveel mogelijk te voorkomen. Scholen die inhaal- en ondersteuningsprogramma’s opzetten konden in aanmerking komen voor extra financiële middelen. De GKA speelde hierbij een ondersteunende rol.
-