"Je wacht heel lang om in groep 8 te zitten, en dan is er opeens niks"
Kun jij je de laatste maanden in groep 8 nog herinneren? De spanning rond de Cito-toets, het oefenen voor de eindmusical en het aftellen tot schoolkamp? Een jaar lang was je de oudste op het schoolplein en keek de rest van de school naar je op. Een gevoel met een houdbaarheidsdatum, want binnen de kortste keren zou je als brugklasser weer de jongste zijn. In groep 8 wordt het hoofdstuk van de basisschool afgesloten en worden de leerlingen klaargestoomd voor de overgang naar het voortgezet onderwijs. Een overgang die door het thuisonderwijs - vanwege de coronacrisis - er heel anders uit is komen te zien. Wij waren benieuwd hoe de leerlingen dit zelf ervaarden en gingen in gesprek met Safae uit Rotterdam.
Hallo Safae! Kun je iets vertellen over jezelf?
Mijn naam is Safae (12) en ik zit in groep 8 van de Da Costa School in Rotterdam. Ik woon samen met mijn ouders en oudere zus, zij studeert voor Social Work. Mijn hobby is voetballen.
Als je van voetballen houdt, dan viel de les van Soufiane Touzani vast in de smaak?
Ja, ik was echt verrast! Voordat hij kwam, lieten ze op school al een video zien van hem, dus ik had al een vermoeden dat dat niet voor niks was. Maar opeens stond hij in de gymzaal. Ik kende hem al een beetje van zijn videoclips en vond het echt leuk dat hij kwam, ik vond zijn verhaal heel interessant en inspirerend.
Weet je al wat voor richting je gaat doen straks?
In februari heb ik de Cito-toets gedaan. Voor mijn gevoel ging het goed en ik dacht dat ik tl-advies zou krijgen, maar het was toch wel lager. Dat vind ik jammer, maar binnenkort is de eindtoets en ik denk dat ik dan wel hoger heb. Ik heb buiten school veel bijles gekregen de afgelopen weken, dus ik hoop alsnog tl te kunnen doen.
Bijles, huiswerk en dat dan ook nog eens deels vanuit huis. Was dat een beetje te doen?
Eerlijk gezegd vond ik het heel moeilijk en ben ik blij dat ik weer naar school kan sinds een paar weken. Je zit heel de dag met allerlei boekjes voor de laptop en dat is na een paar uur best saai. Het is wat moeilijker om iets te vragen aan de juf of meester. Gelukkig hielpen mijn moeder en zus wel veel mee. Op school hebben we vakken als gym, muziek en techniek, maar die werden vanwege corona niet meer gegeven. Ik ben blij dat we nu weer gewoon naar school kunnen.
Op school hebben we ook nog gym, muziek en techniek. Zulke dingen heb je niet thuis.
En wordt er een beetje rekening gehouden met het feit dat jullie thuis les hebben gehad?
Op school hebben ze het alleen nog maar over achterstand die we moeten inhalen. Er wordt wel rekening mee gehouden tijdens de schooladviezen, maar voor de rest niet echt. We kregen wel een planning met wanneer we welk boekje moesten doen, maar ik vond het toch wel lastig om daar voor te gaan zitten. Het was gewoon echt niet leuk om thuis les te volgen, mijn cijfers werden ook wat minder.
En hoe was het contact met je klasgenoten tijdens de lockdown?
Ik heb veel klasgenoten lang niet gezien tijdens de lockdown in december. Begin februari mochten we weer naar school, maar werden we wel in twee groepen verdeeld; een ochtend- en middaggroep. Ik heb toen lang de helft niet gezien of gesproken. Soms zag ik ze heel toevallig op de gang tijdens het wisselen van de groepen, maar dan was het ook niet de bedoeling om lang stil te blijven staan. We hebben een groepsapp met z’n allen, dus daar praten we wel in. Sommige kinderen hebben geen telefoon om te appen, dus daar hoorde je niks meer van.
“Sommige kinderen hebben geen telefoon om te appen, dus daar hoorde je niks meer van.”
Hoe vind je het om naar de middelbare school te gaan?
Ik ga naar het Calvijn Juliana. Ik heb er zin in, maar vind het wel spannend om straks met een hele nieuwe klas te zitten. Het lastige is dat ik de school nog niet eens gezien heb, we hebben een keuze gemaakt aan de hand van een video. Ik weet nu verder niet wie de leraren zijn en hoe het gebouw er van binnen uitziet, dus ik vind het wel spannend om daar straks naar toe te gaan. Voor de zomervakantie hebben we wel een online kennismaking met de mentor en mijn nieuwe klas, dus ik ben benieuwd.
“Het lastige is dat ik de middelbare school nog niet gezien heb, we hebben een keuze gemaakt aan de hand van een video.”
En hoe ervaar je je laatste jaar op de basisschool?
Eerlijk gezegd niet zo leuk. Je kijkt er al zo lang naar uit om in groep 8 te zitten. In de aula hebben we een podium waar groep 8 voor de ‘Da Costa Got Talent’ op mag zitten en na jaren wachten, zit dat voor ons er niet meer in. We zouden ook 24 uur lang op school opblijven voor het goede doel, maar dat is ook afgelast. We doen geen schoolmusical en mogen ook niet op kamp. Je wacht zó lang om in groep 8 te zitten, want dan heb je alle leuke dingen. Maar door corona mag niks meer.
“Je wacht zó lang om in groep 8 te zitten, want dan heb je alle leuke dingen. Maar door corona mag niks meer.”
Als je nu één wens zou mogen doen richting school, wat zou je dan in ieder geval nog dit jaar willen?
KAMP! Ik snap echt niet waarom dat niet zou mogen, want het meeste is gewoon buiten. Zelfs online wordt er niks georganiseerd. Ik heb het idee dat iedereen er een beetje klaar mee is, maar wij willen gewoon dit jaar nog op een leuke manier afsluiten. Want straks gaat iedereen zijn eigen weg op de middelbare school en dan kan het niet meer.
De oversteek in coronatijd: van groep 8 naar de middelbare school
Het interview met Safae is onderdeel van de campagne 'De oversteek in coronatijd: van groep 8 naar de middelbare school'. De overgang van de basisschool (po) naar de middelbare school (vo) is een spannende tijd voor zowel groep achters als ouders. Het klaarstomen voor een nieuwe school met een nieuwe klas, terwijl je afscheid neemt van je oude vertrouwde omgeving. Door de coronacrisis is deze overgang alleen maar spannender geworden; leerlingen krijgen in de laatste fase van de basisschool te maken met thuisonderwijs en moeten hun keuze voor de middelbare school baseren op een online video. De komende tijd gaan wij in gesprek met verschillende groepachters uit alle twaalf provincies over hoe zij de oversteek naar de middelbare school momenteel ervaren.