Tijdens de lockdown beseften veel leerlingen de noodzaak van goed en fysiek onderwijs
Het meest bewogen schooljaar in tijden komt ten einde. De schoolboeken worden opgeruimd en de laatste activiteiten worden gehouden. Na de zomervakantie beginnen de -nu nog- oudsten van de basisschool aan een nieuw hoofdstuk op de middelbare school. Wij gingen in gesprek met Lianne van den IJssel, groep acht docente op bassischool het Rondeel in Den Bosch over de aanloop naar het voortgezet onderwijs.
De laatste schoolweek is aangebroken, kijken jouw leerlingen al uit naar de middelbare school?
Wanneer de eindtoets is gemaakt en het einde van het schooljaar nadert, dan merk je dat ze toe zijn aan het volgende hoofdstuk. De meesten zijn gemotiveerd om naar de middelbare school te gaan. Een aantal weet zich moeilijk houding te geven en gaat brutaal gedrag vertonen. Wanneer dat gebeurt, weet je dat ze het stiekem maar spannend vinden. Voor nu kijken zo vooral uit naar de zomervakantie die ze -vanwege dit bijzondere schooljaar- meer dan verdiend hebben!
“De meesten zijn gemotiveerd om naar de middelbare school te gaan.”
Iemand anders die ze gemotiveerd hield was Soufiane Touzani met zijn coachingslessen, hoe werd dat ontvangen in de klas?
Het is grappig om te zien dat wanneer een bekend persoon iets zegt, kinderen dat sneller oppakken dan van een andere volwassene. Want in de kern geven wij als leraren dezelfde boodschap mee op school. Dat als je je best doet, het allemaal wel goed komt op de middelbare school. Je ziet dat Touzani zijn boodschap bij een aantal blijft hangen, vooral bij de kinderen die al fan van hem waren. Ze doen voor een paar weken weer iets harder hun best, maar na een tijdje zakt het weer wat in. Zodra Touzani dan weer met een filmpje komt, stijgt de motivatie weer.
“Het is grappig om te zien dat kinderen sneller iets aannemen van een bekend persoon dan van een andere volwassene.”
Hoe was de motivatie voor school tijdens de periode van thuisonderwijs?
Heel erg wisselend, bij sommigen pakte het positief uit, bij een aantal negatief. In positieve zin merkte ik dat veel kinderen thuis in de rust konden werken die ze op school minder hebben. Mijn leerlingen zijn echt heel zelfstandig geworden en hebben dankzij het thuisonderwijs zelf leren plannen. Iets dat je normaal op de middelbare school wordt aangeleerd. Helaas geldt dit niet voor alle leerlingen, sommigen kwamen echt met een duidelijke achterstand terug op school. Een aantal verdween in de eerste weken van het thuisonderwijs van de radar vanwege het ontbreken van een laptop. Die leerlingen hebben we gelukkig snel een chromebook kunnen aanbieden.
En hoe gingen jullie als school om met deze achterstanden?
We bieden extra begeleiding en hebben een ‘repair café’ opgericht; een plek waarbij leerlingen na school op een gezellige manier extra begeleiding krijgen voor de vakken waar ze vanwege het thuisonderwijs lager op scoorden dan normaal. Op deze manier hebben we de achterstanden op een enigszins leuke manier kunnen wegwerken. En met succes, want ik heb nu niet het idee dat ik leerlingen naar de middelbare school stuur met een achterstand.
“Met het opzetten van een ‘repair café’, hebben we de achterstanden op een enigszins leuke manier weggewerkt.”
Hoe was het voor je leerlingen om na een lange tijd weer fysiek naar school te kunnen?
Wat ik heel mooi vond om te zien, was dat ze heel erg tevreden waren met het feit dat ze weer naar school konden. De waardering voor school is echt enorm toegenomen. Voorheen was school natuurlijk iets wat voor velen werd ‘opgelegd’ door ons volwassenen. Iets dat moet. Tijdens de lockdown beseften ze de noodzaak van goed en fysiek onderwijs. Ze hadden echt weer zin om naar school te gaan en die zin merk je nu ook voor de middelbare school.
Denk je dat ze een goede keuze hebben kunnen maken voor een middelbare school?
Uiteindelijk gaat de keuze altijd naar de school waarbij het gevoel het beste is. Gelukkig hebben veel leerlingen afgelopen maand al hun mentorklas kunnen ontmoeten. Ik twijfel wel bij video’s ter vervanging van open dagen. Met een video kun je iets heel anders doen voorkomen dan dat het eigenlijk in realiteit is. Uiteindelijk maak je dan de keuze op basis van ‘de geliktheid’ van een filmpje. Zo kan een middelmatige school met wat extra budget beter doen voorkomen, terwijl een goede school misschien weer wat minder overkomt. Het gevoel wat je krijgt zodra je een schoolgebouw binnenloopt ontbreekt en ik denk dat sommige van mijn leerlingen geen goed beeld hebben gekregen. Als leerkracht kun je dan enkel je advies geven, maar uiteindelijk moeten de leerlingen en hun ouders beslissen.
De oversteek in coronatijd: van groep 8 naar de middelbare school
Het interview met Lianne van den IJssel is onderdeel van de campagne ‘De oversteek in coronatijd: van groep 8 naar de middelbare school’. De overgang van de basisschool (po) naar de middelbare school (vo) is een spannende tijd voor zowel groepachters als ouders. Het klaarstomen voor een nieuwe school met een nieuwe klas, terwijl je afscheid neemt van je oude vertrouwde omgeving. Door de coronacrisis is deze overgang alleen maar spannender geworden; leerlingen krijgen in de laatste fase van de basisschool te maken met thuisonderwijs en moeten hun keuze voor de middelbare school baseren op een online video. De komende tijd gaan wij in gesprek met verschillende groepachters en andere professionals uit het onderwijs uit alle twaalf provincies over hoe zij de oversteek naar de middelbare school momenteel ervaren.