Wetenschappers aan het woord
In dit onderdeel koppelen we wetenschappelijke inzichten aan de praktijk van School & Omgeving. We interviewen onderzoekers en wetenschappers die ieder een eigen visie hebben op de verrijkte schooldag en gaan met ze in gesprek in onze online reeks Wetenschap op Woensdag.
Wetenschap op Woensdag
Welk effect heeft de verrijkte schooldag op de motivatie en houding van leerlingen en op hun taalbeheersing en relaties met klasgenoten? Kunnen we dat meten en wat hebben we daarvoor nodig? Prof. dr. Trudie Schils was woensdag 9 oktober te gast bij de eerste editie van onze online reeks Wetenschap op Woensdag. Meer informatie is hier te vinden.
Kijk de sessie hier terug.
Heb je wensen voor de volgende Wetenschap op Woensdag? Mail dan naar rijkeschooldag@minocw.nl.
Interview Luk Dewulf en Els Pronk
Volgens Luk Dewulf en Els Pronk heeft iedereen talent. Meerdere talenten zelfs, en die kun je ook nog eens heel makkelijk ontdekken. ‘Talent heeft te maken met volledig opgaan in het moment en energie krijgen van hetgeen wat je doet. Het is de keerzijde van burn-out, waarbij je je energieloos voelt en twijfelt aan je eigen kunnen.'
Lees het interview hier.
Interview Ferre Laevers
‘Als we anders kijken, dan zien we meer’. Dat is het motto van emeritus-hoogleraar Ferre Laevers. In zijn baanbrekende theorie voor kwaliteitsonderwijs zijn welbevinden en betrokkenheid de belangrijkste pijlers. De ervaring en de beleving van kinderen staan hierin centraal. De theorie van Laevers wordt zowel in Vlaanderen als Nederland volop toegepast.
Lees het interview hier.