Nieuws uit de regio: Ronilla Snellen aan het woord
Weblogs
Afgelopen september ben ik gestart als regiocoördinator. Gelukkig gingen we naar een periode toe waarbij de coronamaatregelen wat minder streng waren en ik bij gemeenten fysiek in gesprek kon gaan over kansengelijkheid. Samen met de andere vier regiocoördinatoren hebben wij een verdeling gemaakt van gemeenten in Nederland op basis van arbeidsmarktregio. In de praktijk betekent dit dat ik naast de G4 ook de contactpersoon ben voor gemeenten in Noord-Holland en Midden-Nederland. Mijn inwerkperiode bestond uit het in gesprek gaan met gemeenten en kennismaken met veel onderwijsbeleidsmedewerkers. De diversiteit aan mensen en de problemen die spelen per gemeente zijn heel verschillend en daardoor is mijn nieuwe rol als regiocoördinator super afwisselend.
Inspirerende onderzoeken
In deze eerste periode hielp het 30-factoren overzicht van Verwey en Jonker mij om de complexiteit van het vraagstuk rondom kansengelijkheid duidelijk te maken en het gesprek aan te gaan over welke projecten prioriteit hebben. Ook het overzicht van de 151 interventies die de GKA de afgelopen twee jaar heeft gedaan is handig voor gemeenten en scholen om meer te weten wat er in het land gebeurt en om inspiratie op te doen voor toekomstige projecten.
In gesprek met scholen
In de tweede helft van oktober kwam er ruimte om scholen te bezoeken. Erg fijn om leerkrachten en docenten in de praktijk te spreken over waar ze tegenaan lopen. Hoe de projecten -die ten goede van het individuele kind- lopen die we faciliteren. De betrokkenheid en passie van de mensen die ik spreek ontroeren mij. Er gebeurt fantastisch werk, een aantal voorbeelden:
- Een middelbare school die ontbijt beschikbaar heeft gesteld voor alle vijfhonderd leerlingen waar wel honderd leerlingen gebruik van maken. En… de directeur verzekerde me dat daar echt de leerlingen komen die het nodig hebben. Want pubers die thuis ontbijten komen echt niet uit zichzelf vroeg op school hiervoor.
- Er gebeuren veel professionaliseringtrajecten van leerkrachten en docenten. Trainingen om les te geven in grootstedelijke context maar ook wat armoede doet met het leervermogen van kinderen.
- Ik heb diverse groepen 8 bezocht en de manier waarop kinderen naar de brugklas gaan is divers. Kinderen vinden het zelf namelijk ook spannend. Elk uur een nieuwe docent en vaak naar een heel groot gebouw heeft ook iets mythisch. Grote dromen over wat ze later zullen worden zijn aan de dagelijkse orde. Van nagelstyliste tot astronaut, heerlijk om deze echte verhalen van de kinderen zelf te horen! Bijzonder om alle verschillen te zien tussen scholen en best practices te kunnen delen aan bijvoorbeeld schoolleiders.
Van nagelstyliste tot austronaut, heerlijk om deze echte verhalen van de kinderen zelf te horen!
Volhouden tot de kerstvakantie
Inmiddels is het december. De scholen zijn nog open, maar hebben een ontzettende uitdaging om alle groepen en vakken draaiende te houden gezien de huidige coronacijfers. Er wordt veel gevraagd van de flexibiliteit en veerkracht van leerkrachten en docenten. De signalen die ik hoor gaan mij aan het hart en ik heb enorm veel respect voor de manier waarop de scholen in deze fase bijvoorbeeld toch gewoon Sinterklaas vieren, compleet met surprises en moedig door buffelen richting de kerstvakantie. Het is een eer om met jullie te werken. Veel succes aan alle betrokken leerkrachten bij de laatste loodjes en ik hoop iedereen weer te treffen in het nieuwe jaar!
De scholen zijn nog open, maar hebben een ontzettende uitdaging om alle groepen en vakken draaiende te houden gezien de huidige coronacijfers.
Eén keer per maand neemt een van onze regiocoördinatoren je mee met iets van hun opvalt in de regio.
Meer weblogberichten
Reactie toevoegen
U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.
Reacties
Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.